سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی | ایمیل من | من در یاهـو | شناسنامه من  RSS  شایسته است که دانش مرد بر گفتارش افزون و خردش بر زبانش چیره باشد . [امام علی علیه السلام]
مدینه بود و ..... سه شنبه 86 خرداد 22 ساعت 12:21 عصر

باسم رب محمد (ص)

اجرک الله بقیه الله

مدینه بود و .....
مدینه بود و بوی دود و درب سوخته و میخ دیوار و محسن پر کشیده.....
مدینه بود و پهلوی بشکسته و قد خمیده زهرا(س) .........
مدینه بود و گنبد سبز پوشیده در غم ......
مدینه بود و غربت کوچه های بنی هاشم . مدینه بود و ناله های خفته در چاه . مدینه بود و بیت الاحزان خاموش.....
مدینه بود و فغان وااماه  مولائی که سر بر تربت مادر گذارده .....
مدینه بود و بین الحرمین خاک گرفته در غربت و مرقد بی نور ،چهار نور......
مدینه بود و مدینه بود و .............مدینه نبود ....هیچ ، جز گنبد خضراء نبود.......
نه کوچه بنی هاشمی و،  نه درب سوخته ای و،  نه بیت الاحزانی و نه ، تربته گمگشته ای............

میقات بود و شجره...........
شجره بود و بازگشت . شجره بود و توبوا الی الله . شجره بود و اِحرام . شجره بود و آغاز . شجره بود و تولد .
شجره بود و لبیک...........لبیک اللهم لبیک....

مکه بود وحِجر بود و حَجَر.. مکه بود و دل تاریک و حرم .. مکه بود و حطیم  و یک نظر .. مکه بود و مُستجار و مُلتزم..
مکه بود و .....مکه بود و ......هیچ نبود...، مکه بود و کعبه بود و .....هیچ .....جز خدا نبود.

* الهی خانه کجا و صاحبخانه کجا؟ طائف آن کجا و عارف این کجا؟ آن مُحرم میشود و این مَحرم...آن لباس احرام میپوشد و این از خود عاری میشود...آن لبیک میگوید و این این لبیک میشنود.......(علامه حسن زاده آملی)

             به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادن              که برون در چه کردی ، که درون خانه آیی

به حرم رهم ندادند........حاجی احرام دگر بند.....حاجی احرام دگر بند........حاجی احرام دگر بند
                                    **********************************
1-با سلام و تشکر از کلیه دوستان ، اگه قابل باشم اونجا همه رو دعا کردم ، خودمو راه ندادن ولی برا دوستان خیلی دعا کردم ، دوتا از دوستان مخصوص در نظرم  بودن ، یکی به خاطر تشابه اسم یکی از هم کاروانیه و یکی هم به خاطره در خواستش که یه نی نی گولو بود ، همه جا مد نظرم بودن و بقیه دوستان که دعا برا مریضا خواسته بودن و بقیه حوائجشون. و اگه قابل باشم به نیته همه طواف به جا آورده و نماز خوندم البته به نیته همه.و از خدا حج رو برا همه خواستم.

2- متاسفانه ، با وجودی که در ایام حزن اونجا بودم اما تنها صدای روضه و مداحی ، همون آهنگ غم بار ه غربته مدینه بود. که خوب البته و صد البته شاید بیش از هزار روضه اشک انسان رو جاری میکرد.

3- متاسفانه ، امسال در مدینه ؛ فشارها بیشتر شده و در حرم پیغمبر (ص) ، سمت درب خونه حضرت زهرا ، که تا پارسال باز بود ، کلا بسته شده البته برا خانوما ، و فقط مقدار محدودی از روضه النبی در کل ، برا خانوما باز بود ، اونم در ساعاتی محدود .( منظورم بابه جبرئیل نیست ، اون رو الان دو ، سه ساله بستن . کلا سمته خونه حضرته زهرا و سکوی صفه ، بسته شده و ورود از هیچ طریقی به اونجا برا خانوما مقدور نیست).و بقیع هم فقط در ساعت 4 تا 5/5 بعد از ظهر بالا پله ها ،  خانوما اجازه داشتن برن. البته مجاله بحث نیست ، ولی فکر کنم یه مقدار هم خود زوار ایرانی مقصرن.
در روضه النبی ، بندی بود که مامور زن وهابی جهت رفع ازدحام به ستون بسته وبا کمکه اون ، خودش رو. به ستون نگه میداشت ، در غیابه اون خانوم ، یک روز صبح دیدم که یه خانومه ایرانی به روش مخصوص چند مرتبه اون بند رو تکون داده و میبوسید و بلافاصله پشت سرش چند نفر نوبت ایستادن تا همون کار رو انجام بدن...یا نمازهایی که خانوما در بقیع ، با وجود تذکرات فراوونی که داده میشه ، بازم میخونن....بماند که مجال گفتنش نیست.

4-با یک نگاه به زوار ، و درکه حضوره اقشاره مختلف ، انسان خوشحال میشه که از همه قشری تونستن در حج شرکت کنن. فقط ای کاش حج و زیارت برنامه توجیهی برای زوار داشت.
نمیدونم ، ما میاییم اینجا اعتراضه وسیع به فیلمهایی میکنیم که فرهنگمون رو زیر سئوال برده و بعد با بعضی رفتارها فرهنگ غنیه دینی و مذهبی و عرفی خودمونو خراب میکنیم. کاش حج و زیارت  برنامه ، هم برا توجیه رفتار عبادتی داشت و هم رفتار اجتماعی.
آقایون گوشاشون و بگیرن ...میخوام خودمون و دعوا کنم...
نمیدونم چند درصد از ما خانومای محجبه تو مملکته خودمون با چادرای رنگی از همه مدل (نازک و ضخیم) در ملاء عام ظاهر میشیم؟ چند در صد از خانومای غیر چادری  و مانتویی با لباسایی که در فرهنگ عامه لباس راحتیه تو خونه اسمشه (لباسای بلند آستین دار) ، فقط به همراهه یه مقنعه  ، در ملاء عام ظاهر میشن؟ که متاسفانه نمیدونم کی مجوزش رو داده که این مدل گشتن اونجا  ، ایراد نداره !!!!! آیا به صرفه گرم بودن هوا ، مجوز داریم همه مدل بگردیم و فرهنگه پوششیه خودمون رو زیر سئوال ببریم؟؟؟  صحبتم رو چادری و غیر چادری نیست ، بحثم رو فرهنگه پوششیه. و بعضا مشاهده انواع مانتوهای کوتاه و ....که امام جمعه مکه در نماز جمعه چند مرتبه گفته که ( اللهم احفظ شبابنا من نساءالایرانی).
 صفهای نماز جماعت رو متاسفانه (بعضی البته ) خانوما اشغال میکنن و حتی به خود ایرانیا ، جا نمیدن و بعضا ، ملیتهای دیگه بعد از اینکه شاهده مشاجره ایرانیا با هم هستن ، به اونا جا میدن..
وای کاش در مسائل عبادی نیز توجیهاته کافی و وافی انجام میشد. در نماز جماعته مکه ، بعد از حمد نفر کناری من که خانومه پیری بود ، خیلی قشنگ ، از عربا قشنگتر ،گفت :  آمییییییییییییییییییییین  . توجهم بهش جلب شد و دیدم که نه دست به سینه هم نایستاده....پس از اتمامه نماز گفتم : مادر جون چرا  آمین  گفتی؟ جواب داد که : انقدر صواب داره  مادر تو هم بگو !!!! بماند که با چه مکافاتی قانعش کردم و آخر قرار شد از روحانیه کاروانشون سئوال کنه.
یا صفوفه نماز رو ، که بسیار اهل تسنن مراعات میکنن در ردیف بودن ، و امام جماعت قبل از شروع تذکر میده ( استواا) ، خانومای ایرانی با وجود تذکراته فراوون که مراجع گفتن برا حفظ وحدت و تقیه ، میتوان مهر نگذارد ، به هم زده و برا اینکه بر روی سنگها سجده کنن صفوف را خراب میکنن و یا در صفها ، بعضیها نماز رو فرادی میخونن.
بماند ،( اگه آقایون خیلی ذوق کنن یه پست هم در مورده اونا مینویسم).

5-در مورد عبادت جمعی ، خوب بسیار مرتب در صفوفه نماز حاضر میشن و سر وقت میخونن ، اما من در عبادات جمعیه اونا روح عبادت رو حس نکردم. از هر نقطه که هستن قامت بسته و جماعت میخونن. بعد از اینکه در صفوفه نماز در انتظار اذان ، چرت میزنن ، بعد از اذان بلند شده و نماز میخونن.
در مدینه در نماز جمعه ، خیلی شلوغ بود و جا نبود  ، بینه دو ردیف ، یه تعداد از آسیاییهای ریز نقش ایستادن و به هنگامه شروع نماز ، همونجا قامت بسته و بر پشته نفر جلویی سجده میرفتن و از همه بدتر اینکه با عرض معذرت ، یکی از آنها صدایی ازش خارج شد در هنگام رکوع ، و باعثه خندیدنه نفراته ایرانی و پشته سر شد.

6-در مورده حجابه خانوما ی عرب ، خوب در شهر مکه و مدینه ، بیشتریا ، پوشیه دارن ، حالا یا با چادر یا با  مانتوهای بلند ، ولی یا جوراب ندارن (البته بعضا) یا یه وجب پایشان از بالای مچ معلوم هست. ولی خوب تعدادی هم واقعا حجابشون کامله .در مورده اونایی که حجابشون کامله ، خوب بحثی نیست و از اون پوشیه هم به نحو احسن  و درست استفاده میکنن.اما در مورده قِسمه دوم به نظره من ، فقط رو سنت میزنن و اگر از اون پوشیه استفاده نکنن ، بهتره چون حجاب کلشون ، کامل نیست . البته اینو بگم که بعد از استفاده در اونجا ، دیدم که خوب واقعا اگه درست استفاده بشه ، اونم در مکانهایی  که  استفاده پوشیه جا افتاده ، و به نوعی عمومیت داره ، اصلا جلبه توجه نمیکنه و برا انسان به نوعی هم تولیده احساسه امنیت میکنه. یه تعداد عکس در این رابطه بود که اگه موفق شم اینجا میذارم.

7- مطلبی در سالهای اخیر باب شده که ، کودکانه در سنینه پایین رو مُحرم میکنن  ، بی توجه به این مطلب که آیا اون بچه میتونه در حفظ وضو برا اعمال ، یا مثلا برنگردوندنه شانه از سمته خونه خدا ، به هنگامه طواف ، و بقیه اعمال خوددار باشه یا نه. در شجره ، شاهده احرام بستنه پسر بچه ای پنج ساله بودم . انشاءالله که قادر به انجامه درست بوده باشد . یا در خانه خدا دختر بچه ای رو دیدم که مادرش داشت تلقینه نماز طواف رو میکرد براش و بسیار خوشم اومد .اما بعد دیدم که متاسفانه برخی از ناخناش لاک داره ، که بعد از تذکر ، مادرش سرآسیمه اونو برد تا از روحانیه کاروان کسبه تکلیف کنه. البته کسانی هم بودن که صوری ، بچه ها رو مُحرم کرده بودن که خوب اون ، از نظره معنوی برا اون بچه میتونه مفید باشه و در عینه حال چون با تذکر مداوم برا اون بچه ، جهته حفظه وضو و بقیه مطالب همراه نیست ، قطعا خسته کننده هم نیست.

8-یه تعداد عکس آماده کرده بودم ، ولی حجمشون بالاست و اگه موفق شدم حتما عکسارو میذارم.

                          (چقدر حرف زدم ببخشید ، خوب تلافیه  مدتیه که نبودم)

یا رب نظر تو بر نگردد.


 
متن فوق توسط خانم ناظم نوشته شده است | نظر دیگران(نظر)


 لیست کل یادداشت های این وبلاگ